Groep 1-2


NIEUWS UIT DE KLAS


Hallo allemaal,

Wat leuk dat jullie een kijkje nemen op onze groepspagina.
In het kort beschrijven wij hoe er in groep 1-2 wordt gewerkt.

Wij werken in groep 1-2 met vier vaste thema’s vanuit de methode Schatkist en de andere thema’s passen wij aan, aan de leefwereld van de kinderen. Elk thema duurt ongeveer 4 weken.

Wij volgen de kinderen d.m.v. de observatie methode KIJK en enkele kleutertoetsen.

Een willekeurige dag in groep 1-2:

– Inloop: Tijdens de inloop pakken de kinderen een werkje uit de taal-, reken- en of motoriekkast. De kinderen gaan hier zelfstandig mee aan de slag. De leerkracht werkt in deze tijd individueel of met een klein groepje kinderen.

– Kring: In de kring werken wij onder andere aan taal-,reken- en sociale vaardigheden.

– Spelen en werken: de kinderen mogen d.m.v. het keuzebord kiezen waar te spelen en te werken. De hoeken en werkjes zijn grotendeels aangepast naar het thema waar wij die periode mee werken.

– Pauze: Alle kinderen van de school spelen ’s morgens gelijktijdig 15 minuten buiten. Na het buitenspelen is het tijd om in de klas te drinken en fruit te eten. Tijdens het eten en drinken leest de leerkracht voor uit Trefwoord of een ander verhaal.

– Buitenspelen: Groep 1-2 speelt elk dagdeel buiten.

– Rekenactiviteit: Blub en Gup zijn onze vissen die elke dag beeldend een extra rekenactiviteit vorm geven met hulp van de kinderen.

Middagpauze

– Tutorlezen wordt klassen doorbrekend in duo’s gedaan, het kan zijn dat kinderen worden voorgelezen door een vast maatje maar het kan ook zijn dat de kinderen van groep 1-2 zelf al letters kunnen benoemen of zelfs een stukje kunnen voorlezen.

– Kringactiviteit

– Spelen en werken

– Buitenspelen

Dat is een klein inkijkje in onze klas. Daarnaast doen wij nog veel meer in klas. We maken ook muziek, zingen, tekenen, knutselen, gymmen, kijken school tv, Kanjertraining, techniek, gaan elke vrijdag naar de schoolbibliotheek en maken wij plezier. We vieren allerlei voorkomende feesten en gelegenheden, bv. verjaardagen, Kerst, Pasen enz.enz. Maar ook beleven we met elkaar mooie cultureel getinte uitstapjes/activiteiten, b.v. een schoolreisje, bezoek aan de kinderboerderij, het patersbos enz.enz.

Groetjes, alle kinderen groep 1-2 en de juffen

 


 

Aan het begin van het schooljaar heeft de lees/mediaconsulent van Bibliotheek VANnU voorgelezen in de klas. De kinderen hebben genoten van een mooi verhaal.
Voorlezen (en zelf lezen) is erg belangrijk voor de lees-ontwikkeling van uw kind. Niet alleen op school, maar ook in de toekomst zal uw kind veelvuldig moeten lezen en ook begrijpend lezen. Om deze ontwikkeling soepel te laten verlopen, is veel oefenen noodzakelijk. Niet alleen op school, maar ook thuis.
Het begint met voorlezen en wanneer uw kind kan lezen blijft u toch zeker ook heerlijk voorlezen?

Kom naar de Bibliotheek

De leerlingen van de Mariaschool kunnen natuurlijk boeken lenen van de schoolbibliotheek. Mar U bent ook van harte uitgenodigd om samen met uw kind langs te komen in de bibliotheek in Zevenbergen. Er zijn veel mooie voorleesboeken te leen, maar ook eerste leesboekjes voor beginnende lezers.

Lidmaatschap voor kinderen tot 18 jaar is gratis.

Tot ziens in de bieb!

Bibliotheek Zevenbergen
Kasteelweg 3 4761 BN Zevenbergen

Maandag           11.00-17.30 uur
Dinsdag             gesloten
Woensdag         11.00-17.30 uur
Donderdag        11.00-17.30 uur
Vrijdag               11.00-20.00 uur
Zaterdag            11.00-15.00 uur

 

Waarom voorlezen?

Fijn voor jou en je kind

Goed voor je kind: leerzaam!

Geeft rust en gezelligheid

VEEL NIEUWE WOORDEN

Vijf voorleestips: 

  1. Een vast moment. Lees elke dag op dezelfde tijd voor, bijvoorbeeld voor het slapen gaan. 
  1. Lees zoals u praat! Het is helemaal niet nodig om u extra in te spannen om met verschillende stemmetjes voor te lezen. Probeer voor te lezen zoals u ook praat, dus harder en zachter, langzaam en snel. Als u leest met expressie treft u vaak veel beter de toon en helpt u uw kind het verhaal beter te begrijpen.
  1. Speel in op reacties. Vaak leeft uw kind mee en lacht het om grapjes. Speel hier op in, laat uw kind vertellen en vraag eens naar zijn eigen ervaringen.
  1. Moeilijke woorden? Moeilijke woorden worden in de context van het verhaal vaak wel duidelijk. Of besteed er juist even aandacht aan. Door het uit te leggen of een plaatje te laten zien onthoudt uw kind het beter en leert hij weer een nieuw woord.
  1. Lees het boek vaker voor! Herhaling is belangrijk en erg prettig voor uw kind. Door een verhaal vaker te vertellen zal uw kind het beter begrijpen. Wees niet bang voor verveling; uw kind leert elke keer weer andere dingen uit het boek.
     

Websites:
https://www.jeugdbibliotheek.nl/
http://www.jeugdbieb.nl/
http://nationalevoorleesdagen.nl/